Финансы. Налоги. Льготы. Налоговые вычеты. Госпошлина

Огэ по английскому как проходит. Сколько длится экзамен по английскому огэ

ОГЭ по английскому языку – один из группы экзаменов по иностранным языкам в 9-м классе. По структуре, сложности и типу заданий практически идентичен экзаменам по немецкому, французскому и испанскому языкам. Экзамен является необязательным для сдачи, но его результаты потребуются выпускникам для продолжения обучения в профильных классах старшей школы (10 и 11-й классы).

Ознакомившись с общей информацией об экзамене, можно сразу приступать к подготовке. Вариант КИМ ОГЭ 2019 года не отличается от варианта 2018 года.

Структура теста ОГЭ

Разделение заданий в структуре экзамена осуществляется на основе различных тем знания языка:

  • часть 1 – задания по аудированию, всего 5 заданий, включают в себя как вопросы с кратким ответом так и с выбором варианта ответа;
  • часть 2 – задания по чтению текста и ответу на вопросы, аналогичные вопросам по аудированию, всего 5 заданий;
  • часть 3 – грамматические задания – предполагают краткий ответ на поставленный вопрос – 12 заданий;
  • часть 4 – самостоятельное написание текста письма в ответ англоязычному другу;
  • часть 5 – устный ответ на вопрос и диалог с экзаменатором на заданную тему, продолжительность ответа – 6 мин., подготовка к ответу примерно 10 мин.

Подготовка к ОГЭ

Пробный ОГЭ по английскому языку онлайн

На нашем сайте вы можете пройти тесты ОГЭ онлайн бесплатно без регистрации и СМС. На данный момент раздел обновляется, и со временем в нем будут появляться новые тесты за весь период проведения ОГЭ. Представленные тесты по своей сложности и структуре идентичны реальным экзаменам, проводившимся в соответствующие годы.

Демонстрационные варианты ОГЭ по английскому языку

Так же как и в тестах прошлых лет тест ОГЭ по английскому языку в 2019 году четко разделен на две части – устную и письменную. Приведенные ниже тесты помогут вам проверить знания и уровень готовности к экзамену. Также пробные тесты ОГЭ по английскому языку помогут не растеряться и не запутаться в вопросах в непростой ситуации на экзамене.

В разделе демонстрационных вариантов ОГЭ Вы сможете бесплатно скачать тесты за 2009–2019 годы.

Все приведенные тесты разработаны и одобрены для подготовки к государственной итоговой аттестации в 9-м классе Федеральным институтом педагогических измерений (ФИПИ).


Аннотация

Выполнение заданий типовых экзаменационных вариантов предоставляет обучающимся возможность самостоятельно подготовиться к государственной итоговой аттестации в 9 классе в форме ОГЭ, а также объективно оценить уровень своей подготовки к экзамену. Учителя могут использовать типовые экзаменационные варианты для организации контроля результатов освоения школьниками образовательных программ основного общего образования и интенсивной подготовки обучающихся к ОГЭ.

Пример из учебника

Данное пособие предназначено для подготовки обучающихся 9-х классов к государственной итоговой аттестации по английскому языку в формате ОГЭ.
Содержание представленных в пособии вариантов (работ) полностью соответствует требованиям Спецификации контрольных измерительных материалов и Кодификатора элементов содержания и требований к уровню подготовки обучающихся для проведения основного государственного экзамена по английскому языку в 2018 году.

В пособии дано 10 вариантов типовых экзаменационных работ. Письменная часть экзаменационной работы рассчитана на 120 минут и содержит 33 задания по аудированию, чтению, грамматике и лексике, письменной речи. Устная часть экзаменационной работы состоит из 3 заданий по говорению. На подготовку и выполнение заданий устной части отводится 15 минут. Представленные в пособии 10 вариантов (работ) равноценны по трудности и одинаковы по структуре.

Введение 3
ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ
Инструкция по выполнению работы 6
Карта индивидуальных достижений обучающегося 7
Вариант 1 8
Вариант 2 16
Вариант 3 24
Вариант 4 32
Вариант 5 40
Вариант 6 48
Вариант 7 56
Вариант 8 64
Вариант 9 72
Вариант 10 80
УСТНАЯ ЧАСТЬ
Инструкция по выполнению работы 88
Вариант 1 89
Вариант 2 90
Вариант 3 91
Вариант 4 92
Вариант 5 93
Вариант 6 94
Вариант 7 95
Вариант 8 96
Вариант 9 97
Вариант 10 98
Тексты для аудирования 99
Тексты для аудирования к заданию 2 устной части 139
Ответы и критерии оценивания 144
Критерии оценивания выполнения задания 33 148
Критерии оценивания выполнения заданий устной части (1-3) 150

Вместе с этим также читают:

RNE Ready

Раздел 1. АУДИРОВАНИЕ

    Внимательно прочитайте инструкцию к заданию.

    Внимательно прочитайте вопросы задания.

    По окончании выполнения заданий обязательно проверьте свои ответы.

    Внимательно перенесите свои ответы в бланк ответов.

Задания на установление соответствий

Задание 1

A , D , C , D .

1-5 только один раз . В задании есть одно лишнее место действия .

    At a railway station

    At a ticket office

    In a Lost and Found Department

    In a street

    On a train

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквам.

Ответ:

A

B

C

D

Место действия:

Задание 2

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами A , B , C , D , E . 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

    The speaker enjoys living in a homely atmosphere away from crowded places.

    The place the speaker lives in is quite dangerous.

    Living far away from a big city makes the speaker quite unhappy.

    In the speaker’s opinion living in a faraway place stimulates intellectual activities.

    In the place where the speaker lives it is easy to organise your life.

    The place the speaker lives in is crowded and noisy day and night.

Ответ:

Задания на понимание в прослушанном тексте запрашиваемой информации

Упражнение 3

3-8 в поле ответа запишите цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды .

3. Dr. Fedorov is

1. Anton’s friend.

2. a teacher.

Ответ : _____

4. In preparing the project there is going to be

1. four people.

2. only she and Anton.

3. all the group.

Ответ : _____

    They won’t be able to meet for some time because

    Dasha will have to go to the doctors.

    Other students will be busy.

    Anton’s brother is getting married.

Ответ : _____

    Dasha and Anton have arranged to meet

    next Tuesday.

    next Thursday.

    next Wednesday.

Ответ : _____

    Dasha and Anton agreed to meet at the café Lozhka

    at 11 o’ clock.

    early at the morning.

    at 12 o’clock.

Ответ : _____

    They suggest that

    They should decide later who will give the presentation of the work.

    Anton should give the presentation of the work.

    Somebody else should give the presentation of the work.

Ответ: _____

Раздел 2. Чтение

Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами A - G , подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1-8. Используйте каждую цифру только один раз . В задании есть один лишний заголовок .

  1. Animal hospital

    Cruelty against animals

    Animal rights success

    Animal hotel

    Animal protection

    People of animal lovers

    Tastes are changing

    Homeless animals

    Kaluzhane like animals very much. Pets: dogs, cats, horses, ducks, canaries, chickens and other friends of men have a much better life in Kaluga region, than anywhere else. In Kaluga region they have special dog shops selling food, clothes and other things for dogs. There are dog hair-dressing saloons and dog cemeteries. Kaluzhane arrange dog’s shows and organize dogs’ supper parties for winners of dogs’ competitions. They do all they can to make animals feel well in their home and outside their houses too.

    Every year thousands of animals arrive at Kaluga Airport, some stay the night there; others stay several weeks. In one month, for example, special staff looked after 30 000 creatures: birds, insects, fish, monkeys and other animals. All animals have special treatment so that their owners may not worry about them while they are away. Kaluzhane believe that they are the only people on the Russian Federation that is really kind to its animals.

    In Kaluga region people have always loved animals. Kaluga region was the first area to create a society to protect animals in 1826. The society doesn’t exist today, but there is the Society for the Prevention of Cruelty to Animals and it is called “ The New ark”. It finds new owners for 50 000 homeless animals every year. Besides, “The New ark” organi z es different public events and is involved in lots of activities in the sphere of protecting animals’ rights. “The New ark” also provided charity support to animal shelters.

    Today, half of the households in Kaluga region have a pet. Cat s are especially popular because many people who live alone and go to work like independent pets. Other popular pets are dogs, birds, rabbits, fish, guinea-pigs and hamsters. However, in recent years Kaluzhane began to show love for more exotic animals. You can come across such exotic pets as crocodiles, spiders, cobras and lizards.

    Strays are animals without owners or homes. Some of the strays have simply lost their owners but in other cases their owners have abandoned them, especially in the case of dogs. People often get tired of pets when they get too big or make a mess. Especially at the New Year, when people buy cats and dogs as “cute presents” but then they are too lazy to take care for the animals and turn them out. “The New ark” tries to find owners for these animals.

    The hospital helps animal owners who pay expensive vets’ bills. Man of the owners are old or live alone with their pets. All the nurses have to do a two-year course before they can work there. They need to learn to give an anesthetic, do X-rays and put on bandages. It’s not easy when you have to put a bandage on a rabbit’s broken legs or an owl’s wing. The nurses agree that the best part of the job is the satisfaction when the animal recovers and the owners are happy.

    For many years, animals have been taken for granted and always being used for the benefit. Animals have proved to be an easy target for circuses, poaching, hunting, testing and fashion purposes. Animal rights group “The New ark” has achieved much success raising awareness and keeping the issues in the public eye. Some bans on drug or cosmetic testing on animals have been implemented and even elk-hunting has been banned by the Kaluga region government.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

А

Заголовок:

10

Прочитай текст. Определите, какие из приведенных утверждений 10-17 соответствуют содержанию текста (1- True ), какие не соответствуют (2- False ) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3- Not stated ). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

The First Day in Kaluga.

I wish to give you a look at the first day or two in Kaluga as seen through the eyes of a young visitor to the region on a temporary student visa. For most visitors, the first taste of Kaluga is touchdown at Kaluga Airport which is only a 1000 rubles’ taxi fare from the heart of the city. As soon as on gets off the plane, the busy, commercial atmosphere of Kaluga immediately becomes apparent. The traffic is not dense, and moves fast. The buildings are old and the weather is usually cloudy. Many students arrange to stay with an Kaluga citizen’s family while they study at the State University in Kaluga and other colleges and are therefore met at the airport.

Having met the family and settled into his or her new home – most families in the city live in semi-detached houses - a visitor is usually tired after the trip and takes a day or two to recover from jet lag. But it isn’t long before the desire to look around and discover the sights and sounds of Kaluga overcomes the shock of being in a foreign country. The second on the list is a trip to the University chosen while overseas as the place to study English in Kaluga region.

Most colleges are located close to the city and are surprisingly modern and welcoming. They are always within easy travel distance of a bus route or a trolleybus route, and the buses are modern and comfortable, although it is more expensive . than taking a taxi.

Most commuters to the city prefer the trolleybus because they are extensive and much faster and cheaper.

On intake day, students gather in the common room of their chosen faculty or college and are given an orientation to the program they are about to embark upon. After they have been welcomed to the college or faculty and know a little more about how the school works, it is time to take a short test to determine the best class for them to begin their studies.

Come lunchtime, of course, it is necessary to find a place to eat. Some students sensibly bring their own lunch or else find a café nearby that suits their place? Of course, Kaluga has a vast number of cafes and restaurants at which one can choose food from countries all over the world, and prices are generally quite acceptable.

In the afternoon a student usually discovers that the way in which the language is taught in a Russian environment is different to what they are used to in their home country. Some students might be surprised at the difference in a teaching methods. Students in Kaluga colleges and the State University are always treated as adults and the ones to perform is therefore on the student. Attending their first lesson of the course, they meet their classmates for the next few weeks. It is time to get to know each other and the opportunity for an exchange of personal information. After class, students make their way to home, enlightened and sometimes a little confused about what is expected of them. But most agree that the experience they have got on their first day of college is worth all the hardship of leaving the comfort of home.

10 Most visitors to Kaluga arrive at Kaluga Airport.

Ответ: _______

11 Family houses in the city are usually only partly detached.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

12 Family accommodation is more expensive than sharing with friends .

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

13 The Russian language college is chosen when you arrive is Kaluga.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ : _______

14 The trolleybus is more expensive than the taxi.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

15 Students choose their programme on the first day of the course.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

16 The price of food at cafes and restaurants in Kaluga is usually quite expensive.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

17 During the first lesson, students find out about their classmates.

    True 2) False 3) Not stated

Ответ: _______

Раздел 3. Грамматика и Лексика

Задания на заполнение пропусков (грамматика)

Упражнение 1

18-26 , так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию. 18-26 .

At the end of the week Father usually gets good ideas .

18 Last Saturday when he ______________ through the newspaper LOOK

he found an article about Freerope park in Obninsk.

19 He read it and said: “I ______________ when we last went to NOT REMEMBER

the Free rope park. What about trying it tomorrow?

Everybody liked the idea so we started our preparations.

20 All of _____________ wanted to look smart . WE

Ira took out her sports clothes. Mother sent me out to buy new

trainers.

21 Late at night our clothes were ready and we __________ go CAN

to bed.

22 At 10 o’clock in the morning I suddenly ____________up. WAKE

23 The _____________ were still sleeping. WOMAN

Wake up everybody”, I shouted.

Stop joking in a silly way,” Mother said from her bedroom.

What about Free rope Park in Obninsk?” I asked

24 Father who ____________ of the bathroom. COME

25 He ______________ no attention to my words. PAY

At breakfast he was reading his morning newspaper

as usual and suddenly exclaimed: “Look, they say,

26 swimming is the ___________way of losing weight. GOOD

What about trying it ?”

Задания на заполнение пропусков (словообразование)

Упражнение 2

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27-32 , так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию. 27-32.

Kaluga is the capital of Kaluga region .

27 Kaluga is one of the biggest and most ________________ INTEREST

cities in the region. Traditionally it is divided into the Kaluga 1

and Kaluga 2.

28 Kaluga 1 is _______________ for historical buildings. FAME

29 There are _____________plane trees, big stores, rich mansions, BEAUTY

30 ________________ restaurants, hotels, the theatre and night EXPENSE

clubs.

Kaluga 2 is used to be a poor area filled with warehouses,

31 factories, slums and _______________houses. MISERY

32 For the recent years this area has turned into a new

housing ______________. DEVELOP

Раздел 4. Задание по письму

Для ответа на задание 33 используйте отдельный лист. При выполнении здания 33 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на отдельном чистом листе. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объема письма. Письма недостаточного объема, а также часть текста письма, превышающая требуемый объем, не оцениваются.

33 You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking friend, Bill.

People say there is no place like home, but I wouldn’t call myself a stay-at –home type. I like visiting new places and meeting especially through my home region. It has a lot of sightseeings.

Do you like travelling? How do you travel: with parents, friends or school? What is your favourite place to travel in your home region? Why?

Write him a letter and answer her 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.

Раздел 5. Задания по говорению

1

Task 1. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

In Kaluga, there are a lot of attractions, whose age is more than two hundred years. A significant part of the excursion program is made up of ancient religious buildings; one of the oldest is the "Church of Intercession on the Moat", which was built in 1687. At the beginning of the 18th century, the construction of the "Church of the Signs" took place, as well as the beautiful Church of the Transfiguration of the Savior; they also managed to survive to this day. Walking in the historical district of Kaluga, you can see a lot of beautiful architectural structures, including the so-called Obolensky house, the Zolotaryov-Kologrivov"s house and the Makarov"s chamber- an outstanding 18th-century monument. No less interesting is the Kaluga regional museum of local lore , it was founded in 1847. The exposition of the museum is conditionally divided into two departments, one of which acquaints visitors with the history of the Kaluga region, and the other with local features.

2

Task 2. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.

Remember that you have 40 seconds to answer each question.

Tape script for Task 2

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Kaluga region Hobby Centre. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about taking up hobbies in your area. Please answer six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. so, let’s get started.

Electronic assistant: How old are you?

Student:_______________________

Electronic assistant: What is tour hobby and why are you interested in this particular thing?

Student: _______________________

Electronic assistant: How much time a week do you spend on your hobby?

Student:________________________

Electronic assistant: What hobbies are the most popular with teenagers in Kaluga region nowadays?

Electronic assistant: Why do you think people take up hobbies?

Student: ________________________

Electronic assistant: What would you advise a person who wants to start the hobby as you have?

Student:_________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.

3

Task 3. You are going to give a talk about animal protection in your area. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences).

Remember to say:

    why some animals have become extin c t in Kaluga region;

    to what extent it is right to keep animals in zoo;

    what people can do to protect endangered species of animals.

You have to talk continuously.

ПРИЛОЖЕНИЯ

ТЕКСТЫ ДЛЯ АУДИРОВАНИЯ

Упражнение 1

Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами A , D , C , D .

Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз . В задании есть одно лишнее место действия . У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

Now we are ready to start .

Dialogue A

A: Hmm. Hello. Can we have two tickets to Kaluga, please?

B: Certainly. One way or are you coming back?

A: Well, we’ll be coming back at night today.

B: OK, fine. That’ll be 435 rubles each.

A: Here you are.

B: And here are you tickets.

A: Thanks.

Dialogue B

A: Good evening. Can I help you?

B: Yes, I think I left my camera on the train Maloyaroslavets earlier today.

A: Did you? Oh well, in that case we’d better fill in a Lost Property form. Can you tell me your name?

B: Yes, it’s Andrey Sergeevich Antonov.

A: OK, got that. Now, you say it was the Maloyaroslavets train. What time did it arrive in Kaluga?

B: At 4.55 this afternoon, exactly on time.

Dialogue C

A: Excuse me, where can we buy tickets for Obninsk?

B: Oh, you want the ticket office. It’s just over there, do you see, between the snack pavilion and the newsagents?

A: Oh yes. Thanks very much. Come on then.

Dialogue D

A: Come on then, Natasha, let’s go. We’d better check the platform number on the board.

B: There it is Kaluga, platform 3.

A: No, that’s arrivals. We go from 2. Shall we have a cup of coffee first?

B: No, we haven’t got much time. Hurry up.

You have 20 seconds to complete the task. (Pause 20 seconds.)

( Pause 20 seconds .)

Упражнение 2

Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами A , D , C , D , E .

Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз . В задании есть одно лишнее утверждение . У вас есть 30 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

Now we are ready to start .

Speaker A

Am I happy where I live now? I am. It’s because my town Kaluga is modern and beautiful. It’s very comfortable. I can do whatever I want. The neighbourhood is smart, citizens are nice and it actually is very convenient because there are many stores, cinemas and restaurants around. Buses always run on time. I really like it.

Speaker B

I’m not happy where I live at all. I’m terrified to go home at night because of the hooligans and the drug dealers. I am afraid of burglars when I am at home. My neighbour’s car was stolen from his garage at night and never found. We also have a big rat problem there are thousands of them in the streets even at daytime. So, I can say there is nothing positive about my hometown.

Speaker C

There’s only one bad thing about my hometown Rusinovo. It’s so far from big cities. So, there’s not much do here. There’s not much entertainment. There are no restaurants or movie theatres, so it’s very quiet. Some people would say very boring, but I think you have to find other things to do like learning to play musical instruments or playing chess. It’s also a good idea to take up writing stories. Living in a small town makes a difference.

Speaker D

Yeah, I’m really happy. I really like the fact that my family are close by and that I have really good friends close by. I know my home town Balabanovo is really small and quiet. I’s a very close – knit community and I like that. It’s not always ideal because there’s not so much to do, but there are a lot of good places to go to. Bright lights of a big city are within an hour’s drive. So really I’m quite fortunate. I do not fancy living in a big city.

Speaker E

Am I happy where I live now? I would have to say “no”. I’m not happy. I live next to a really busy street that has traffic twenty-four hours a day and a hospital just down the block, so I hear sirens every day and it’s one of the busiest and biggest towns in Kaluga region. So I would have to say “no”. it’s too busy and too loud and filled with pollution.

Упражнение 3

Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды.

У вас есть 60 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями .

Now we are ready to start.

Hi Anton. I told Dr. Fedorov that you were under the weather and he gave the details of the net assignment so you can get on with it when you’re feeling better.

Anton:

Oh, thanks, Dasha. Another essay?

Dasha:

Actually, it’s not an essay. We’ve got to give a presentation to the rest of the group in Ethnomir in Kaluga region and prepare handouts for them.

Anton:

We? Is it group work?

Dasha:

It’s you, me, Sasha and Misha. It’s a traveling planning project. We’ve got six weeks to do it.

Anton:

So, who’s doing what?

Dasha:

Well, we had a chat and we thought you could help Misha. Misha will do that. He’s good at track planning and navigation. Both Sasha and I have good finding and research information skills.

Anton:

What about arranging when we can meet to check on each other’s progress.

Dasha:

That’s going to be a bit tricky. Sasha won’t be here from next Monday to Saturday as she’s got to have some minor surgery.

Anton:

Nothing to worry about, I hope.

Dasha:

No, it’s just something routine. But Misha will be away at the weerend and won’t be back until Tuesday or even Wednesday. His brother’s getting married and he’s going to be best man.

Anton:

That means neither of them will have much time to be working on our project in the next couple of weeks then.

Dasha:

No, and as we’ll all gave to be studying for our mid-term test as well, I think you and I will be bearing the brunt of the work in theinitial stages, Anton.

Anton:

That’s fair enough Dasha but I hope they’ll pull their weight later. I don’t want you and I to have to do all the work. We’ve got to pass these tests too!

Dasha:

You’re right but I don’t think Sasha and Misha are the type of people to shirk their responsibilities. Anyway. When are we going to have this meeting?

Anton:

What about next Wednesday?

Dasha:

Well. Sasha will be fine by then but Misha isn’t sure if he’ll be back or not so what about the following day, to the certain?

Anton :

Agreed. But where? We all live in different parts of the town so how about the cafe Lozhka?

Dasha :

Don’t you think it would be rater noisy?

Anton :

Not if we meet in the morning. I haven’t got any lectures until 2 o’clock.

Dasha :

None of us has. No, wait, Misha has one at 11 but maybe he could miss that this time and copy up the notes. Let’s say we’ll meet at the café but a bit later, and noon.

Anton:

Good, that’s sorted out. Now, who’s actually going to give the presentation? Sasha has such a quit voice and Misha’s Vologda accent is difficult to listen to.

Dasha :

It’s not that strong! Sometimes I can’t work out what you are saying, Anton!

Anton:

OK. I admit my speech is no that clear. But remember we have a couple of Chinese students in the group. It wouldn’t be fair on them to have to listen to any of us.

Dasha:

We can decide that later. We don’t have to worry about that yet. I’ll have to rush. I’ve got a lecture in 10 minutes. So, get well soon.

Anton:

Thanks, Dasha. We’ll be in touch. Bye.

You have 30 seconds to complete the task. (Pause 30 seconds.)

Now you will listen to the dialogues again. (Repeat.)

This is the end of the task. Now you have 20 seconds to check your answers. ( Pause 30 seconds .)

ОТВЕТЫ

Приветствую вас, дорогие читатели!

Школьная жизнь набирает обороты, и многим предстоит принять важное решение по поводу сдачи тех или иных предметов в этом учебном году. Некоторые из моих учеников остановили свой выбор на английском языке. Я их, конечно, поддерживаю и начинаю публикацию новой рубрики на сайте, в которой буду размещать материалы с рекомендациями для успешной сдачи ОГЭ по английскому языку, образцами выполнения заданий, анализом типичных ошибок.

Что нужно знать?

Скажите, многие ли из вас умеют играть в гольф? Нет? Странно, ведь это чисто английская игра. Признаюсь честно, я тоже не умею…

«Но при чем здесь гольф?» - спросите вы. Все просто – чтобы сыграть в эту игру (да и любую другую), нужно знать правила.

Гольф (англ. golf ) - спортивная игра, в которой отдельные участники или команды соревнуются, загоняя маленький мячик в специальные лунки ударами клюшек, пытаясь пройти отведённую дистанцию за минимальное число ударов. В каждой игре участник должен пройти определённое число лунок (как правило, 18) в определённом порядке.

Источник: https://ru.wikipedia.org

Вот так же и на ОГЭ нужно выполнить определенное количество заданий (как правило, 36), допустив при этом минимальное количество ошибок и уложиться в отведенное для этого время.

Не зная формата экзамена и типов заданий, даже сильному ученику будет сложно справиться с поставленной задачей. Как сказал на одном из форумов для учителей Радислав Петрович Мильруд « Тестирование с ограниченным временем – это особое умение».

Что нужно сделать учителю, готовящему учеников к экзамену?

Во-первых, самому ознакомиться с нормативными документами на сайте ФИПИ, а во-вторых, разъяснить в доступной форме своим подопечным, какие задания им предстоит выполнять, сколько времени отводится на каждый раздел и как правильно заполнить бланки ответов.

Что нужно сделать ученику, готовящемуся сдавать ОГЭ по английскому языку?

Можно самостоятельно (на том же сайте ФИПИ) посмотреть задания и рекомендации по их выполнению в демоверсии текущего года, а затем подойти к своему школьному учителю и обрадовать его своим внезапным решением сдавать ОГЭ по английскому языку! Будьте готовы к тому, что его реакция может быть весьма непредсказуема – от сдержанно положительной до крайне отрицательной, особенно, если живете вы не в большом городе, учитесь не в английской спецшколе, да и, вообще, преподает у вас английский язык учитель рисования.

Что за ерунду я тут написала, подумают многие из вас. А вот на просторах нашей необъятной Родины еще и не такое бывает!

Что же делать? Заниматься английским, несмотря ни на что, отвечу я вам. И если вы добрались до этих строк, то значит находитесь в нужном месте и в нужное время. Итак, мы начинаем!

Структура ОГЭ (основного государственного экзамена)

Экзаменационная работа состоит из двух частей:

  • письменной (разделы 1–4), которая включает задания по аудированию, чтению, письменной речи, а также задания на контроль лексико-грамматических навыков выпускников
  • устной (раздел 5), которая состоит из 3 заданий по говорению

Всего вам предстоит выполнить 36 заданий , которые делятся на два уровня сложности:

  • уровень 1 включает 19 заданий, максимальное количество баллов – 34
  • уровень 2 включает 17 заданий, максимальное количество баллов – 36

Общее количество баллов за всю работу – 70

Шкала перевода баллов ОГЭ в оценки

5 – 59 – 70 баллов

4 – 46 – 58 баллов

3 – 29 – 45 баллов

2 – 0 – 28 баллов

Результаты вашего экзамена могут быть использованы при приеме в профильные классы средней школы. Ориентиром при отборе в профильные классы может быть показатель, нижняя граница которого соответствует 56 баллам.

Продолжительность ОГЭ по иностранным языкам

Время выполнения первых четырёх разделов экзаменационной работы, то есть письменной части – 120 минут (2 часа).

раздел 1 (задания по аудированию) – 30 минут;

раздел 2 (задания по чтению) – 30 минут;

раздел 3 (задания по грамматике и лексике) – 30 минут;

раздел 4 (задание по письменной речи) – 30 минут.

Время устного ответа составляет 15 минут на одного отвечающего.

До сегодняшнего дня ответ на вопрос « Проводится ли устная часть (говорение) в один и тот же день, что и письменная, или экзамен проходит в два дня?» для меня остается открытым. Ребята, которые сдавали ОГЭ в 2016 году, сообщили мне, что экзамен проходил в один день (с 9:00 до 16:00). То есть каждый ученик ждал своей очереди и заходил в аудиторию в определенное для него время. На форумах учителей английского языка мне был дан следующий ответ: «Экзамен сдается в два этапа с интервалом в 2 – 3 дня на подготовку», что соответствует Приказу Министерства образования Российской Федерации от 26 января 2016 года. Согласно утвержденного расписания ОГЭ по английскому языку проходил 28 мая и 7 июня.

Наверное, этот вопрос будет решаться на местах в каждой отдельно взятой школе.

Дополнительные материалы и оборудование

Каждая аудитория для проведения письменной части ОГЭ по иностранным языкам должна быть оснащена техническим средством, обеспечивающим качественное воспроизведение аудиозаписей на компакт-дисках (СD) для выполнения заданий раздела 1 «Задания по аудированию». Аудитории для проведения устной части экзамена должны быть оснащены компьютерами с предустановленным специальным программным обеспечением, а также гарнитурами со встроенными микрофонами. Для проведения устной части экзамена могут использоваться лингафонные кабинеты с соответствующим оборудованием.

  • Как можно быстрее принять решение (сентябрь) о сдачи ОГЭ по английскому языку
  • Ознакомиться со структурой экзамена
  • Регулярно выполнять задания из открытого банка заданий, размещенных на сайте ФИПИ, включая демонстрационную версию ОГЭ текущего года
  • Приобрести нужные для подготовки к экзамену учебники и пособия
  • Регулярно читать обновления на сайте сайт
  • Найти хорошего преподавателя, который поможет вам в подготовке к ОГЭ
  • Научиться правильно распределять время на выполнение каждого раздела экзамена
  • Во время подготовки НЕ игнорировать новую лексику, а стараться выучить как можно больше новых слов
  • Несколько раз (лучше во время каникул) написать пробный экзамен, чтобы увидеть свои примерные результаты и проанализировать слабые места
  • Обязательно распечатать и научиться заполнять экзаменационные бланки

В следующей статье мы подробно рассмотрим правила заполнения экзаменационных бланков. Также я сделаю обзор рекомендуемых учебников и пособий для успешной сдачи ОГЭ .

Общая информация

Эта часть экзамена делится на две – грамматическую (9 заданий) и лексическую (6 заданий). Выполнять все нужно около 30 минут, а максимум составляет 15 баллов .

Подготовка к ней занимает больше всего времени, потому что требует знания грамматики уровня pre-intermediate и недюжинного количества слов с словообразовательными афиксами впридачу.

Задания 18 – 26 направлены на знание грамматических форм. То есть, чтобы с умом к нему подготовиться, нужно около года проходить все заявленные в кодификаторе темы. Ну и попутно решать варианты теста.

Мы с учениками делаем это по следующей схеме:

  • Если перед нами существительное :
    1) Наиболее вероятный вариант – образовать от него форму множественного числа (выучить все исключения, типа foot – feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным – не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного – s и прочая головная боль).
    2) Менее вероятный – притяжательная форма существительного (вроде world – world’s). Я такие задания не видела, но мало ли … Распознать этот случай легко – после пропуска будет стоять еще одно существительное.
  • Если видите местоимение (например, I), ставите его в правильный падеж – объектный (me), притяжательный (my или mine). Также в задании встречаются возвратные местоимения (myself). Или указательное местоимение (this, that) можно ставите во мн. ч. Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах не видела, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.
  • С числительными все волшебно просто – преобразуем порядковое в количественное и количественное в порядковое. Главное – выучить все тонкости их правильнописания.
  • Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Если после пропуска стоит than, это сравнительная, а если перед пропуском – the, то превосходная.
    Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
  • А вот с глаголами придется попотеть. И сначала понять – перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное).
    1) Узнать причастие легко – в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола. Когда узнали, думаем – активное или пассивное у него значение.
    2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
    Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
    Пройдя все эти подводные камни, не ошибиться бы еще в написании формы глагола, выучив правила орфографии и неправильные глаголы.
    Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться.

Для удобства держите таблицу, которая наглядно показывает изменения в именных частях речи :

И для глагола :

Разберем эту часть из демоверсии ОГЭ:

Once there were four children whose names were Peter, Susan, Edmund and Lucy. This story happened to __________________ when they had to leave their home city, London, during the war. THEY
Раз стоит после глагола, значит это объектный падеж (them).

They __________________ to the house of an old Professor who lived in the country, ten miles from the nearest railway station. SEND
Пропуск сразу после подлежащего – точно личная форма, после перевода предложения ясно, что их послали, значит это пассив. Слов-подсказок нет, но в окружающих предложениях идет последовательность действий, выраженная Past Simple, значит это тот же случай (were sent).

He __________________ a wife and he lived in a very large house with a housekeeper. NOT/HAVE
Опять личная форма, и точно активный залог. Все та же последовательность действий в Past Simple (did not have/ didn’t have/ hadn’t/ had not).

He himself was a very old man with white hair which grew over most of his face as well as on his head. The children liked him almost at once. Only Lucy, who was the __________________ of them, felt a little afraid of him. YOUNG
Прилагательное, перед пропуском определенный артикль – превосходная степень сравнения (youngest). Некоторые забываются, и пишут два слова – the youngest, чего делать нельзя!

On their __________________ evening, after dinner, they said good night to the Professor and went upstairs. It was the largest house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the morning. ONE
Совсем просто – меняем количественное числительное на порядковое (first).

When the next morning came, there was a steady rain falling. “I wish the weather __________________ more cheerful!” said Edmund. BE
Конструкция с I wish в школе изучается только в сочетании с Past Simple после нее (was/ were).

“Stop complaining, Ed,” said Susan. “I think the weather __________________ soon.” IMPROVE
Опять личная форма (сразу после подлежащего), по смыслу ясно, что это активный залог и говорим о будущем (will improve/is going to improve).

“We were going to explore the house,” Peter reminded them. He __________________ a sandwich at the moment and was absolutely happy with the whole situation. EAT
Опять личная форма, активный залог, и подсказка – at the moment, значит время группы Continous, а глагол в прошлом в этом предложении дает основания предполагать, что это Past Continous (was eating).

Everyone nodded and at that point their amazing adventures __________________. BEGIN
Личная форма, активный залог, последовательность действий (began).

Плохая новость: подготовка к этой части очень трудоемкая, ее нужно начинать хотя бы за год, и требует она кропотливой работы.

Хорошая новость: при должном усердии можно всю грамматику освоить, и это задание делать за 10 минут, сохраняя время для остальных частей ОГЭ. Здесь нет того элемента неожиданности, который присутствует в аудировании и чтении.

И несколько общих советов по выполнению:

  1. Читать ВЕСЬ текст сплошняком, потому что подсказка на грамматическую форму может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в последующем.
  2. Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
  3. Глагольные формы могут быть полные или краткие, без разницы (haven’t или have not).
  4. Проверьте еще раз.
  5. Если ничего не знаете, все равно напишите хоть что-нибудь, мало ли.

Тренировка

Для подготовки к именно этой части экзамена очень рекомендую вот эту книгу.